Blåsor på fötterna

 

 

Små och smärtsamma, blåsor är en mardröm för alla, speciellt sportälskare som försöker slå rekord. Om du går med blåsor på fötterna under en längre tid kan det skapas valkar. Läs och lär dig mer om blåsor och hur du behandlar dem. 

Vad är blåsor? 

Simpelt förklarat så är en blåsa naturens plåster - som en vattenfylld luftblåsa som skyddar den skadade huden och ger den en chans att läka utan att bli utsatt för yttre påfrestningar. 

När huden känner en potentiellt skadlig friktion/hetta,  så reagerar den genom att skapa en ficka av plasma för att skydda det området. Den klara vätskan som du ser i din blåsa är plasma(eller blod utan de röda blodcellerna) och är avgörande I människokroppen eftersom det orsakar blodet till koagulering. 

Genom att skapa en blåsa så skapar din hud egentligen en dämpande kudde för att undvika att huden skadas. Denna dämpande kudde gör två saker: först och främst så ger den skydd och isolering för att förebygga mer skada till det djupare hudlagret. Sen så kan det även vara väldigt smärtsamt, vilket uppmuntrar dig till att sluta göra de saker som orsakade skadan, vilket I sin tur hjälper till att förebygga skada och infektion. 

Vad orsakar blåsor?  

Blåsor uppstår till grund av en intensiv och kontinuerlig friktion på huden av din fot, som när exempelvis huden gnuggar mot skon, speciellt om det är en ny sko eller om den är hård. En ficka skapas mellan huden och det underliggande vävnaden som snabbt fylls upp med vätska och skapar en blåsa. 

Anledningen till att du inte får en blåsa från någonting hårt, som att bli slagen, är på grund utav kraften från den skadan går igenom huden. Den potentiella skadan som triggar igång en blåsa är skada på hudens översta lager. 

Vanliga orsaker till blåsor på föterna: 

  • Friktion/Rörelse – Om du har skor som är försmå eller för stora så kan det resultera I blåsor. Bara tänk på hur många steg du tar på en dag som resulterar i att en liten del hud gnuggas flera gånger och göra att det översta hudlagret nöts bort. 
  • Fukt – Detfinns mer svettkörtlar på fötterna än någon annanstans i kroppen. Att inte använda strumpor, eller rätt sorts strumpor, kan orsaka överskott av fukt I skon och tillsammans med rörelse kan det skapa friktionsbrännskador. Vissa typer av material I skorna, till exempel läder, tillåter inte skon att andas och kan också bidra till uppbyggnaden av fukt. 
  • Illasittande skor/trånghet –Du kanske har en storlek större eller mindre än din vanliga skostorlek, vilket kan resultera I en återkommande friktion hela dagen. Dina fötter kanske är I en viss storlek som inte överensstämmer med  formen på din sko, speciellt om skon är stel.  

Hur du behandlar blåsor på fötterna 

Det är en myt att blåsor ska spräckas direkt, eftersom detta kan leda till infektion: 

  • Undvik att spräcka blåsan eftersom vätskan(plasman) är steril. Blåsor ska läkas av sig själv.  
  • Dra inte bort död hud när blåsan är spräckt, låt den falla av själv.
  • Ibland kan det inte lösas om blåsan har blivit brustit och tömd, I så fall är det viktigt att blåsan hålls ren och torr för att undvika infektion. Tvätta alltid händerna före du rör en brusten blåsa. 
  • Använd sköna skor för att låta dina fötter andas. Träningsskor eller andra skor med mesh är bra för att ventilera och låta svettet avdunsta. 
  • Använa bommulsstrumpor då dessa är bra för att absorbera överskottsfukt i skorna. 
  • Pröva Scholl skavsårsplåster för att undvika att smärtsamma blåsor skapas. De innehåller Hydra-Guard teknologin, en mjuk gel som s skyddar blåsan och håller den återfuktad och flexibel, ger omedelbar smärtlindring och påskyndar läkningsprocessen. Den skyddande sköndel skyddar blåsan från extra friktion.  

Hur du undviker blåsor 

Du kan förhindra blåsor genom att följa dessa tips: 

  • Använd välsitande skor . 
  • Använd strumpormed fuktabsorberande egenskaper, så som bommul eller "sportstrumpor". Syntetiska material borde undvikas.  
  • Byt strumpor dagligen, eller två gånger dagligen om du sportar mycket. 
  • Om dina fötter blir fuktiga från regn eller svett, byt strumpor direkt eller låt fötterna torka. 
  • Ta på Scholl Fresh Step Anti-Perspirant Foot Spray på dina fötter på morgonen. Den har blivit speciellt utvecklad med en trippelverkande sammansättning för att neutralisera dålig lukt, reducera fukt och ge 24 timmars skydd mot dåligt lukt. 
  • Om du ska gå in nya skor, använd Scholl skavsårsplåster för att förebygga friktion och återfukta on känslig "riskfyllda" områden på dina föter. Tillgänglig i två olika storlekar och former - för tå och häl.  

Hur du använder Scholl skavsårsplåster 

  1. Säkerhetsställ att huden är ren, torr och fri från krämer och oljor.s
  2. Ta bort första skiktet och placera plåstret centralt över blåsan.  
  3. Tabort andra skiktet genom att använda den blåa  fliken och försiktnin sätta fast klisterkanten på huden.  
  4. Låt plåstret sitta på tills det faller av naturligt.  

Borde jag gå till en doktor med min blåsa?   

Blåsor är väldigt vanligt, speciellt om du tränar Din doktor kanske önskar att själv ta sönder en stor och smärtsam blåsa med en steriliserad nål men bara i extrema situationer. Annars bör den lämnas ifred för att läka och bli bättre av sig själv - vilket bör hända av sig själv mellan 3-5 dagar. 

 

Du bör gå till en läkare om: 

  • Blåsa är extremt smärtsam och återkommande på samma plats. 
  • Huden ser infekterad ut(den är röd, varm, blåsan är fylld med grön eller gul vätska) 
  • Blåsan uppstår av sig själv utan någon av de anledningar som togs upp ovan. 
  • Blåsa skapad av något brännande, solbränna eller alergisk reaktion.  

 

Hur vet jag om min blåsa äinfekterad?  

Huden eller blåsan kan vara infekterad om: 

  • Den ser röd ut  
  • Den känns varm eller du har en brännande känsla 
  • Blåsan innehåller en grön eller gul vätska(hälsosamma blåsor innehåller klar vätska) 

 

Blåsor kan göra ont och vara rena mardrömmen för vem som helst – och särskilt för alla som gillar att motionera.

Upptäck Mer

-Scholl Top Tip-

Skydda dem

För att undvika infektioner är det viktigt att blåsorna inte kommer i kontakt med sand eller smuts. Täck över dem tills de är helt läkta, även om de har slutat att göra ont.

Låt fötterna andas och förbättra blodcirkulationen genom att gå barfota. Om du är diabetiker bör du undvika att gå barfota.

Upptäck Mer