Ont i hälen när du går

 

 

Du behöver inte vara en aktiv atlet för att lida av hälsmärtor. Faktum är att många människor, bara av att gå, får ont i hälen. Varelse du är medveten om det eller ej, vardaglig hälsmärta kan i slutändan bli en stor börda för dina fötter, bidra till trötthet och i slutändan utvecklas till utdraget problem om man inte tar hand om det i tid.1 Ta en titt på våra topp tio tips för hur du kan undvika, behandla och rehabilitera hälsmärtor när du går.

  1. Rätt skor med rätt passform

Bra promenadskor ska tillhanda ge bra stöd åt din hålfot och dämpa stöten som uppstår vid nedtramp mellan marken och dina fötter. Att gå i platta sandaler kan öka risken att stöta på hälsmärta.2 Det är också viktigt att använda skor som passar just dig. Det är bra att prov gå i affären när du köper skor för att se till att det finns tillräckligt med utrymme för din längsta tå att röra sig när du går.

  1. Vardagssulor

Inläggssulor kan vara ett effektivt och samtidigt diskret sätt att ge dig extra komfort när du är ute och går, utan några drastiska förändringar av garderoben. Inläggssulor är inlägg du lägger på insidan av dina skor. De agerar stöt absorbent åt fotsulan genom att tillhandahålla dämpning mellan dig och den verkliga sulan i skon. Scholl kollektion av GelActiv Sulor har något för alla, oberoende vart du befinner dig i livet, varelse du går mycket i dit arbete eller helt enkelt bara behöver lite extra skydd när du utför dina dagliga sysslor. På samma sätt fungerar de nya Scholl GelActiv Sulor för kvinnor som är designade att ta bort extra påfrestningar när du bär högklackade- eller andra kvinnliga skor.

  1. Rotera dina skor

Att till vardagsbruk använda sig av samma par skor resulterar till snabbare slitage och reducerar dämpningen i dina skor. En bra idé är därför att rotera skorna så att de under en längre tid effektivt kan supporta dig och låta dina fötter slippa bli överansträngda av slitna och platta sulor.

  1. Barfota

Det är skönt att vara barfota under varma sommardagar, på stranden, vid poolen eller bara när man springer runt i gräset. Att vara barfota kan dock, speciellt på hårdare ytor, ta bort den viktiga supporten dina fötter behöver.4 För att diskret addera extra support till dina sommarsandaler, bör du prova Scholl GelActiv Sulor för kvinnor. Detta ger dina fötter bekvämlighet även i plattare och öppna skor.

I hemmet kan det vara en idé att i stället för att gå barfota använda sig av extra vadderade inomhus tofflor. Speciellt om man har hårt golv så som sten, betong eller klinkers.

  1. Värm upp i tid

En enkel vardaglig syssla så som att gå och handla kanske inte känns som en aktivitet värd att värma upp inför. Dock kan det vara en bra idé att ta det som en vana att till exempel stretcha fotsulan genom att rulla en boll under foten i två minuter innan du sätter igång dagen.

  1. Reducera vikten

De flesta av oss känner nog en viss stolthet när vi tagit beslutet att promenera till jobbet istället för att bilen eller åka med kommunaltrafiken. Om man då tenderar till att också bära tung utrustning som dator eller böcker, känner du hur trycket på dina fötter ökar. Ju mer vikt du bär omkring på i din väska, desto större är sannolikheten att du känner mer press på din underkropp. Överväg att lätta din packning genom att till exempel lämna saker du inte behöver hemma eller på jobbet.

  1. Vila mellan promenaderna

Om du känner av hälsmärta är det viktigt att ge din kropp- och dina fötter tid att vila. Om du är en av de som dagligen väljer att promenera till och från jobb eller skola bör du välja annat färdsätt tills smärtan försvunnit.

Även fast du inte behöver sjukskriva dig på grund av att du har ont i hälen, kan det vara bra att förklara för kollegor att du behöver minska tiden du spenderar ståendes under en period. När du kommer hem på kvällen är det bra att ta det lugnt, slänga upp benen på soffan för att avlasta belastningen på fötterna och benen, att bara få upp benen kan vara väldigt effektivt.

  1. Välj en ny rutt

Idag kan du snabbt få hjälp med att hitta nya genvägar som snabbare tar dig från punkt A till B. Om du lider av hälsmärta överväg att reducera dina gång avstånd genom att hitta nya, kortare rutter. Det finns bra appar tillgängliga som kan hjälpa dig hitta kortaste rutten, hur lång tid det tar och till och med ge dig tips på sevärdheter på vägen. Du kanske till och med hittar nya intressanta saker du tidigare inte vetat om i din närhet.

  1. Kartlägg dina ytor

Om du rastar din hund eller är ute och shoppar, ibland är det svårt att undvika hårda ytor. sådana ytor, tillexempel asfalt, kan ta ut sin rätt och med tiden ömma dina fötter.5 Börja kartlägga dina rutter för att hitta de mjukaste underlagen att gå på. Gräs är tillexempel en bra och mjuk yta att gå på. Om du går långa sträckor för att få motion så överväg att göra detta i skogen eller på en strand.

  1. Bibehåll en hälsosam vikt

Precis på samma sätt som bärandet av tunga lösa ting adderar tryck på våra fötter, gör även din egen kroppsvikt det. 6 Att bibehålla en hälsosam kroppsvikt är en vanlig rådgivning från läkare, inte bara för att reducera risken för hälsporre utan också för att bibehålla en bra hälsa vilket även hjälper din kropps förmåga att återhämta sig från andra kroppsliga överansträngningar eller skador.

Att gå är ett trevligt sätt att hålla sig i form och samtidigt kunna upptäcka världen runt omkring en. Om du känner att du är i ett tidigt stadie av att få ont i hälen, följ några av de ovanstående stegen innan symptomen blir värre. Om du är orolig eller att smärtan blir för svår, kom ihåg att snabbt kontakta en doktor. Steg för steg kan du vara på återhämtningsväg snabbare än du tror.

1http://www.medicalnewstoday.com/articles/181453.php

2 http://www.medicalnewstoday.com/articles/181453.php

3 http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=22534

4 http://www.medicalnewstoday.com/articles/181453.php?page=3

5 http://patient.info/health/heel-and-foot-pain-plantar-fasciitis

6 http://www.nhs.uk/Conditions/heel-pain/Pages/Prevention.aspx