Värk i fötterna – skoinlägg som hjälper

 

Du behöver inte vara aktiv, idrottare eller gå långt för att lida av värk i fötterna, hälarna eller lederna. I verkligheten så lider många av smärta bara genom att gå i vardagen. Bra inlägg i dina skor kan hjälpa till att fördela tyngden när du går, skydda trampdynorna och ge dig ett bekvämt stöd genom hela dagen.

Var sig du är medveten om det eller ej, kan vardaglig hälsmärta i slutändan bli en stor börda för dina fötter, bidra till trötthet och i slutändan utvecklas till ett utdraget problem om man inte tar hand om det i tid.Ta en titt på våra topp tio tips för hur du kan undvika, behandla och rehabilitera värk i fötterna och hälen när du går.

  • Använd rätt skor för dina fötter

Bra promenadskor ska ge bra stöd åt din hålfot och dämpa stöten som uppstår vid nedtramp mellan marken och dina fötter. Att gå i platta sandaler kan öka risken att stöta på hälsmärta. Det är också viktigt att använda skor som passar just dig. Det är bra att prov gå i affären när du köper skor för att se till att det finns tillräckligt med utrymme för din längsta tå att röra sig när du går. Rätt skor för dig hjälper också till att reducera risken att få ett skavsår. Om du mot förmodan redan fått ett skavsår så ta en titt på Scholl skavsårsplåster som både läker skavsåret, skyddar mot infektioner och dämpar smärtan.

  • Skoinlägg för vardagen

Inlägg i dina skor är ett bra sätt att ge komfort när du är ute och går. De kan användas i olika skor och är ett bra och enkelt sätt att bli kvitt dina fotproblem, utan att behöva köpa nya skor.

Du lägger inläggssulorna inuti dina skor, de agerar stöd åt fotsulan genom att tillhandahålla dämpning mellan dig och skons riktiga sula. Scholls kollektion av GelActive sulor har något för alla, oberoende av var du finner dig i livet. Går du mycket till arbetet, eller bara behöver lite extra skydd när du utför dina vardagliga sulor så finns Scholl här för dig. På samma sätt fungerar de nya  Scholl GelActiv Sulor , sulorna för kvinnor när du vill bära högklackade skor.

  •  Använd olika skor

Att för vardagsbruk använda sig av samma par skor resulterar till snabbare slitage och reducerar dämpningen i dina skor. En bra idé är därför att rotera skorna så att de under en längre tid effektivt kan stödja dig och låta dina fötter slippa bli överansträngda av slitna och platta sulor.

  • Barfota

Det är skönt att vara barfota under varma sommardagar, på stranden, vid poolen eller bara när man springer runt i gräset. Att vara barfota kan dock, speciellt på hårdare ytor, ta bort det viktiga stödet dina fötter behöver. För att diskret addera extra stöd till dina sommarsandaler, bör du prova Scholl GelActiv Sulor för kvinnor. Detta ger dina fötter bekvämlighet även i plattare och öppna skor.

I hemmet kan det vara en idé att i stället för att gå barfota använda sig av extra vadderade inomhus tofflor. Speciellt om man har hårt golv så som sten, betong eller klinkers.

  • Värm upp innan du tränar eller går ut och går

Att stretcha och värma upp innan du går till affären kan ses som en onödig sak att göra, men sanningen är att det är en bra fördel att stretcha fotsulan innan du gör en aktivitet eller tränar. När du tränar så läggs hela din vikt på dina fötter och genom att stretcha ut fotsulan innan så minskar du risken för smärta i fötterna och hälen.

Dock kan det vara en bra idé att ta det som en vana att till exempel stretcha fotsulan genom att rulla en boll under foten i två minuter innan du sätter igång dagen.

  • Reducera vikten

De flesta av oss känner nog en viss stolthet när vi tagit beslutet att promenera till jobbet istället för att bilen eller åka med kommunaltrafiken. Om man då tenderar till att också bära tung utrustning som dator eller böcker, känner du hur trycket på dina fötter ökar. Ju mer vikt du bär omkring på i din väska, desto större är sannolikheten att du känner mer press på din underkropp. Överväg att lätta din packning genom att till exempel lämna saker du inte behöver hemma eller på jobbet.

  • Vila mellan promenaderna

Om du känner av hälsmärta är det viktigt att ge din kropp- och dina fötter tid att vila. Om du är en av de som dagligen väljer att promenera till och från jobb eller skola bör du välja annat färdsätt tills smärtan försvunnit.

Även om du inte behöver sjukskriva dig på grund av att du har ont i hälen, kan det vara bra att förklara för kollegor att du behöver minska tiden du spenderar ståendes under en period. När du kommer hem på kvällen är det bra att ta det lugnt, slänga upp benen på soffan för att avlasta belastningen på fötterna och benen, att bara få upp benen kan vara väldigt effektivt.

  • Välj en ny rutt

Idag kan du snabbt få hjälp med att hitta nya genvägar som snabbare tar dig från punkt A till B. Om du lider av hälsmärta överväg att reducera dina gång avstånd genom att hitta nya, kortare rutter. Det finns bra appar tillgängliga som kan hjälpa dig hitta kortaste rutten, hur lång tid det tar och till och med ge dig tips på sevärdheter på vägen. Du kanske till och med hittar nya intressanta saker du tidigare inte vetat om i din närhet.

  • Kartlägg dina ytor

Om du rastar din hund eller är ute och shoppar, ibland är det svårt att undvika hårda ytor. sådana ytor, tillexempel asfalt, kan ta ut sin rätt och med tiden ömma dina fötter.5 Börja kartlägga dina rutter för att hitta de mjukaste underlagen att gå på. Gräs är tillexempel en bra och mjuk yta att gå på. Om du går långa sträckor för att få motion så överväg att göra detta i skogen eller på en strand. När du springer är det bättre att springa på mjukare underlag såsom gräs eller grusvägar för att förhindra att fötterna utsätts för hårda underlag som kan skapa smärta.

  • Bibehåll en hälsosam vikt

Precis på samma sätt som bärandet av tunga lösa ting adderar tryck på våra fötter, gör även din egen kroppsvikt det.  Att bibehålla en hälsosam kroppsvikt är en vanlig rådgivning från läkare, inte bara för att reducera risken för hälsporre utan också för att bibehålla en bra hälsa vilket även hjälper din kropps förmåga att återhämta sig från andra kroppsliga överansträngningar eller skador.

Att gå är ett trevligt sätt att hålla sig i form och samtidigt kunna upptäcka världen runt omkring en. Om du känner att du är i ett tidigt stadie av att få ont i hälen, följ några av de ovanstående stegen innan symptomen blir värre. Om du är orolig eller att smärtan blir för svår, kom ihåg att snabbt kontakta en doktor. Steg för steg kan du vara på återhämtningsväg snabbare än du tror.