Hur ont i hälen kan påverka ryggen

 

Att ha ont i hälen påverkar inte bara våra fötter, utan även hur vi går, vilket kan leda till andra svåra effekter, som till exempel ont i ryggen. Nedan har vi listat bieffekter av ont i hälen, och vad man kan göra åt det.  

 

Vanliga orsaker till smärta i hälen:

  • Plantar Fasciitis 
    Plantar Fasciitis är ett ligament som löper från hälbenet till slutet av foten, och som fungerar som en stötdämpare. Vid stretchning kan denna blir inflamerad, och kan orsaka smärta under en viloperiod. 
  • Bursit
    En brännande smärta djupt inne bakre hälen, som kan komma ifrån att man har landat snett på hälarna eller från tryck från skor – smärtan blir ofta värre frampå dagen. 
  • Hälsporre 
    Ett överskott av ben som bildas på hälbenet, associeras med plantar fasciitis. Många patienter med plantar fasciitis har en hälsporre men många patienter utan dessa symptom kan också ha hälsporre.
  • Tarsaltunnelsyndrom 
    Denna stora nerv längst bak i foten kan bli klämd eller tryckas ihop, ofta av en cysta. Smärta kan uppkomma vart som helst runt nerven inkluderat i hälen.
  • Kronisk inflammation i hälen
    Detta kan orsakas av att hälen blir för tunn eller genom att man går med stor tyngd på hälen. 
  • Aktiv livsstil
    De som spenderar mycket tid på sina fötter under dagen kan uppleva trötta och ömma fötter, som kan leda till ont i hälen. Om du spenderar mycket tid på dina fötter, försök ta regelbundna raster där du låter fötterna vila i 10-15 minuter. Scholl GelActiv innersulor hjälper till att minska trycket som vi lägger på våra fötter och erbjuder mer stöd med extra vaddering.

Varför påverkar det ryggen?

Ofta uppstår smärtan i ryggen eftersom vi naturligt (och ibland omedvetet) ändrar sättet att gå, för att kompensera för att det gör ont i hälen. En förändring i vårt vanliga gångsätt har snabbt effekt – brosket i lederna kan brytas ner, ligament och senor kan stretchas ut mer än du är van vid och, om det inte åtgärdas kan det leda till artrit. Se till att vara vaksam på felsteg.

Hur behandlar jag ont i hälen?

  • Is 
    Använd en kylklamp på din häl i 20 minuter innan och efter träning eller långa perioder av hög aktivitet.

  • Stretchning 
    Stretcha vadmusklerna genom att stå emot en vägg, tryck ner ena foten med hälen ner, luta dig fram mot väggen tills du känner en behaglig dragning i baksidan av de nedre delarna av benet. Håll kvar i 30 sekunder och upprepa sedan. 

  • Variera träningen
    Löpare och joggare är extra utsatta för ont i hälen. Prova att simma, cykla eller mer försiktiga typer av träning under en tid och använd alltid hälkuddar i dina träningsskor. Om smärtan återvänder när du fortsätter springa eller jogga, kanske du måste överväga att träna mer försiktigt permanent eller uppsöka en specialist om smärtan stannar kvar.