Hälsporre

Hälsporre

När hälsporre och dess obehag blir ett problem kan det påverka dina dagliga rutiner, i synnerhet om du lever ett hektiskt, aktivt liv. Tack och lov finns det sätt att behandla och motverka hälsporre och få dig på fötter igen!

 

Vad är hälsmärta?

Hälsporre (Plantar Fasciit) är vanligare än du tror. En av tio drabbas av långvariga hälsmärtor någon gång under sin livstid. Med det sagt, vanligast är dock symtomet hos människor i medelåldern – de som lever en aktiv livsstil eller som rör på sig mer än vanligt. I de flesta fall är hälsporre orsakat av skada på plantarfascian, vävnaden som binder ihop hälbenet med de övriga benen i foten. Om plantarfascian blir skadat kan det försvagas, svullna upp och bli inflammerat vilket medför svår smärta när du står eller går.

Den som drabbats av hälsporre kan även uppleva smärta i baksida, hälseneinflammation. Det här är en vanlig, men smärtsam komplikation efter hård träning och sportaktiviteter, men kan även drabba den som bär höga klackar ofta.

 

Vilka är de vanligaste orsakerna och symptomen till hälsporre?

Ansträngande eller högexplosiva aktiviteter, som att springa eller hoppa, kan ge upphov till hälsporre. Om man ignorerar de första symptomen kan detta leda till kronisk skada vilket kräver stora medicinska och fysioterapeutiska insatser som följd. Men det finns hjälp och olika steg du kan ta för att motverka hälsporre så att du kan fortsätta leva ditt aktiva liv. Det första steget är att göra dig medveten om riskerna du ska se upp med.

Hälsporre kan vara mild eller allvarlig och kommer oftast som en isolerad smärta eller stelhet under hälen eller precis bakom. Vissa upplever dock denna typ av smärta i ett område i den mer centrala delen av foten. Smärtan behöver nödvändigtvis inte komma oavbrutet. Den kan komma stegvis och kan triggas under vissa rörelser såsom att gå uppför trappor eller när du står på tå. Smärtan kan även vara mer påtaglig om du bär platta skor med för tunn sula. Var därför aktsam med denna typ av sko om du har hälsporre – annars är risken stor att du överstretschar plantarfascian och därmed råkar ut för hälseneinflammation.

I de flesta fall känns smärtan som värst på morgonen då du tar dina första steg efter en natts sömn. Efter ett par timmar kan smärtan ha minskat, men den kan komma lika tydligt tillbaka efter långvarigt stående eller efter träning.

 

Hur man förebygger hälsporre och obehag

Även om hälsporre kan vara en enorm plåga hjälper det för det mesta med lite tålamod och några livsstilsjusteringar för full återhämtning, utan några medicinska insatser. Tala med din läkare om dina besvär förvärras och kom ihåg att hålla ett öga på tidiga varningssignaler även om du för närvarande inte upplever någon smärta.

Om du upplever att dina fötter ömmar är det en god idé att vara förberedd för att undvika allvarligare problem i framtiden.

 

Var snäll mot din kropp

Tänk på hur långt du går på ett år. För varje kilometer har vi med vår kroppstyngd belastat hålfötterna med cirka 100 000 kg utbrett på den sträckan. För att minska detta tryck och vara snällare mot våra fötter kan vi bidra med att leva sunt och bibehålla en hälsosam vikt med hjälp av balanserad kost och en aktiv livsstil.

 

Bär bekväma skor

Det är viktigt att bära bra skor som håller hålfötterna i stabilt läge. Detta minskar eventuellt slitage och en del av stötarna absorberas av skosulan när den nuddar marken. Det är även en god idé att variera dina skor. Framförallt är det viktigt att undvika platta skor där det inte finns något stöd på hälen. För mer tips om hur du väljer de rätta skorna, ta en titt på vår länk om hur dina skor kan vara orsaken bakom hälsmärta.

 

Stretch

Prova några övningar där du stretchar dina vader och området under fötterna. På så vis får du igång cirkulationen, förbättrar din flexibilitet och påskyndar läkningsprocessen. Missa inte vår länk om Fotgymnastik, där du får nio smarta tips på hur du stretchar och återfår flexibiliteten i dina fötter.

 

Hur behandlar man hälsporre?

Hälsporre är generellt sett lätt att behandla, framförallt om man agerar tidigt. De flesta som drabbas av hälsporre blir helt fria från det. Det är inte ett besvär som försvinner över en natt – ge det lite tid och ett par enkla övningar. Rätt som det är är du helt fri från besvären.

 

Behandla besvären från hälsporre och hälseneinflammation enkelt själv med hjälp av ett par riktlinjer

  • Skydda din häl från tidigare/nuvarande skada
  • Vila och minimera antalet timmar du spenderar på dina hälar under dagen
  • Is kan minska smärtan
  • Kompressor eller bandage stabiliserar foten, fungerar som stötdämpande samt minskar svullnad.
  • Håll foten högt vid stillasittande eller stående.

Smärta eller obehag ska tas på allvar och oavsett vad för besvär du har så finns det en lösning. Viktigt är att skilja på det som kräver medicinsk behandling och det som kan lindras med rätt typ av skor och rätt skoinläggssula.

*Tala med din läkare om din hälsporre förvärras eller blir ett för stort hinder i vardagen.

 

Förebygga obehag

Förmodligen hänger du inte i soffan precis hela dagen. Därför är det ännu viktigare att du ger dina fötter ett bra stöd för att undvika smärta och obehag från morgon till kväll. Scholl GelActiv Everyday Skoinläggsulor ger dig en skön känsla hela dagen samtidigt som du sysslar med dina vardagsaktiviteter. Om du rör på dig mer än vanligt rekommenderar vi GelActiv Work Range som är specialutformade för långvarigt stöd under hela din aktiva dag. Om du spenderar dag som natt i högklackat finns GelActiv Insoles for Her, specialutformade för att ge känslan av att du går i ett par sneakers.

Viktigt att komma ihåg är att om dina besvär från hälsporre blir för intensiva bör du uppsöka läkare eller fotspecialist.

 

När vi springer multipliceras vår kroppsvikt upp till sju gånger mot våra fötter. Liksom med vardagsskorna är det lika viktigt att träningsskorna väljs ut med omsorg för ett bra stöd och mjukt skydd runt fötterna mot det hårda underlaget.

Beroende på hur du föredrar att hålla dig i form finns det olika skor designade för att passa olika aktiviteter. Tala med en specialist innan du väljer ett nytt par träningsskor. Inläggssulor som GelActiv Sport Insoles är ett perfekt val om du behöver ge dina fötter ett extra stöd och mjukt skydd i dina träningsskor. Scholls skoinläggssulor ger dig hjälpmedel så att du skyddar dig mot slitage och orkar längre på ditt träningspass. Lär dig mer om Scholls breda utbud av skoinläggssulor här.