Låt oss gå på en promenad: Vandringstips för att förhindra trötta och ömma fötter


Vandring är ett utmärkt sätt att komma i form och njuta av naturen, men om du har trötta och ömma fötter, kan det ta det roliga ur promenaden. Se till så att dina fötter är redo för stora äventyr denna sommar med våra bästa tips.

Ömma fötter
Trötta och ömma fötter accepteras ofta av människor. Men ibland kommer det även med smärta i hälen, som ungefär 1 av 10 drabbas av någon gång i livet*. Den vanligaste orsaken till smärta i hälen är på grund av aktiviteter som vandring eller löpning (speciellt om du springer på ojämna eller steniga vägar) då den upprepade gånger anstränger fotvalvet och smärtan sprids till dina hälar, samtidigt som foten saknar dämpning och stöd på delar där den mest behöver det. 

Smärta i hälen känns oftast som en konstant eller en intensiv smärta som ger en stöt vid varje steg du tar. Smärtan minskar oftast med tiden, då de första stegen du tar gör mest ont. Därför kan det verka som att vandringen temporärt förbättrar smärtan men det blir oftast värre igen efteråt.


Vad orsakar smärta i hälen?
Den största orsaken till smärta i hälen kan vara genom en plötslig skada i området eller genom en uppbyggande skada som har utvecklats under många månader eller år. Denna skada kan resultera i små droppar inuti vävnaden i fotvalvet, som gör att vävnaden blir tjock. Glöm dock inte heller bort att hälen behöver bra stöd!


De bästa tipsen för äventyrslystna fötter
Det finns många sätt som du kan hjälpa dina fötter på från att bli trötta och ömma när du vandrar. Om du är på väg ut i naturen är det så här du kan förbereda dig för ditt stora äventyr:

 

        • För mycket vikt ger extra tryck på dina fötter och kan ofta leda till smärta i hälen, så se till att du inte bär något för tungt i din ryggsäck.

 

        • Använd välsittande skor som passar för vandring. Prova olika märken, stilar och storlekar, använd dina vandringsstrumpor och handla skor på eftermiddagen eller kvällen, eftersom dina fötter sväller efter en hel dag.

 

        • Innersulor är ideala för vandrarskor och stöd under foten för att minska oönskade rörelser och smärta samt för att skydda dina fötter från att bli trötta.

 

        • Stretcha innan du ger dig av, fokusera på dina vadmuskler och fötter.

 

      • Om du märker att du har smärta i hälen, ta dig tid att vila. Genom att gå mindre och inte stå upp för länge, kommer du läka snabbare och vara ute på vandring snart igen än om du bara kör på. Lägg is på hälen så minskar du inflammationen och är snart tillbaka på dina fötter.

 



 

*http://www.nhs.uk/conditions/heel-pain/Pages/Introduction.aspx