Du är vad du äter: så påverkas din hud av din kost

 

Det är väl känt att äta rätt (och äta fel) kan påverka din hälsa. Men vad många kanske inte vet är att kosten även kan påverka dina fötter. Det är inte så konstigt när man tänker på det. Dina fötter är ihopkopplade med resten av kroppen, och det du stoppar i dig påverkar hela kroppen. I den här artikeln tittar Scholl på hur att äta rätt kost hjälper till att undvika hård hud på fötterna, och leder till bättre fotvård generellt.

Vitamin A

Att inkludera tillräckligt med Vitamin A är mycket viktigt för din hud. Det bidrar till cellförnyelse och reparation av husceller. Brist på Vitamin A kan leda till torr, hård hud. [1]

Hur får jag i mig mer Vitamin A?

  • Vitamin A finns i livsmedel så som morötter, äggulor, ärtor, kål, spenat, pumpa, och apelsiner. Lever är också en god källa till Vitamin A, och det tillsätts ofta till berikade juicer, flingor och multivitaminer. [2]

Kalcium och Vitamin D

En stor del av dina fötter består av ben. Tillräckligt med Kalcium och Vitamin D i kosten är nödvändigt för att hålla dina ben hälsosamma. Vitamin D hjälper din kropp att tillgodose kalciumet. Om du inte har nog med kalcium och vitamin D, löper du en större risk att få benskörhet (osteoporos) senare i livet. Osteoporos kan orsaka allvarliga skador, så därför är det viktigt att hålla dina ben så starka så möjligt när du blir äldre. Ett annat möjligt problem som kalciumbrist kan leda till är att musklerna i dina fötter krampar, gör ont, eller känns svaga. [3]

Förutom att vara bra för benen, hjälper kalcium och vitamin D huden att hålla sig hälsosam. Kalcium i epidermis (de två yttre lagren som huden utgör), hjälper kroppen reglera hur snabbt nya hudceller behöver bildas och hur snabbt gammal hud flagnar. Tunn, skör, torr och hård hud kan bildas på fötterna om det inte finns tillräckligt med kalcium i epidermis. Huden kan bli så för det saknas kalcium för att sporra ny tillväxt eller för att släppa taget om döda hudceller. [4]

Hur får jag i mig mer kalcium och vitamin D?

  • Kalcium finns i livsmedel så som mjölk, ost, och yogurt.[5] I yoghurt finns ofta en hög halt av båda kalcium och vitamin D. Kalcium finns också i grönsaker så som broccoli och kål, i sardiner eller lax på burk, eller i livsmedel där kalcium finns tillsatt, så som flingor, juice, sojadrycker och tofu. Läs på etiketen för att se hur mycket kalcium som tillsatts.[6]
  • Vitamin D finns i fisk så som lax, tonfisk, och sardin. Det finns också i livsmedel innehåller äggulor och nöt lever (i små mängder).[7]

Omega 3 fetter

Ett stort problem som är sammankopplat med näringsintaget som kan påverka dina fötter är inflamation. Detta kan leda till plantar fasciitis, (mer känt som hälsporre) i din fot. Detta kan bli mycket smärtsamt om det inte behandlas. Många livsmedel kan bidra till inflammation, så som mättat fett från rött kött och omega-6 fetter som finns i vegetabiliska oljor så som majs, sojabönor, och solrosolja.[8]

Hur får jag i mig mer Omega-3?

Fisk, främst lax, är utmärkta källor till omega-3 fetter. De flestas dieter innehåller mycket mer omega-6 än omega-3, en diet som innehåller mycket fet fisk kan återskapa lite av balansen.[9] Det är rekomenderat att äta fisk med hög omega-3 halt två till tre gånger i veckan.[10]

  • Växter kan också innehålla omega-3, till exempel valnötter, hampafröna, pekannötter, eller hasselnötter [11]
  • Omega-3 fetter kan hjälpa dig att minska en inflammation.[12] Att äta omega-3 kan också minska risken för perifer artärsjukdom och diabetes. Sådana tillstånd kan vara skadliga för artärer som för blod till nedre delen av kroppen kan skadas, och på så sätt minska blodflödet till dina fötter.

Ett annat problem som allvarligt kan påverka dina fötter är övervikt. Ju tyngre du är, ju mer behöver dina fötter kunna hålla uppe. Genom att hålla en diet med lite fett och mycket träning kan du minska risken för att sådana problem. [13]

[1]http://vitamins.lovetoknow.com/Vitamin_Deficiency_and_Dry_Skin#iLTkdKFrxQ3AzHMX.97

[2]http://vitamins.lovetoknow.com/Vitamin_Deficiency_and_Dry_Skin#iLTkdKFrxQ3AzHMX.97

[3]http://www.webmd.com/food-recipes/tc/getting-enough-vitamin-d-topic-overview#1

[4]http://www.livestrong.com/article/187950-what-are-the-skin-benefits-of-calcium/

[5]http://www.webmd.com/food-recipes/tc/getting-enough-vitamin-d-topic-overview#2

[6]http://www.webmd.com/food-recipes/tc/getting-enough-vitamin-d-topic-overview#2

[7]http://www.webmd.com/food-recipes/tc/getting-enough-vitamin-d-topic-overview#2

[8]http://www.everydayhealth.com/foot-health/nutrition-and-your-feet.aspx

[9]http://www.everydayhealth.com/foot-health/nutrition-and-your-feet.aspx

[10]http://www.webmd.com/healthy-aging/omega-3-fatty-acids-fact-sheet

[11]http://www.builtlean.com/2013/11/27/omega-3-6-9/

[12]http://www.everydayhealth.com/foot-health/nutrition-and-your-feet.aspx

[13]http://www.callthepodiatrist.com/foot-care/important-foot-care-information/proper-nutrition-for-healthy-feet/