Hur du skyddar dina fötter när du utövar vintersporter

 


Från skidåkning till skridskor - vintersporter kan vara tärande för dina fötter. Låt oss ta reda på de vanligaste fotkrämporna från vintersporter och se på hur du kan hantera dem…

Det är perfekt för kroppen och själen att komma ut i den friska luften och utöva lite träning, speciellt under vintermånaderna när du annars kanske övervintrar på din soffa. Innan du tar dig an någon ny sport se till att dina fötter är redo.

Vintersporter kan leda till flera olika fotkrämpor, inkluderat blåsor, stukningar och sträckningar, förhårdnader och fotsvamp. Att se till att du använder rätt skodon är viktigt för att skydda dina fötter. De rätta strumporna, stövlarna och skorna gör stor skillnad. Men att ha en bra fotvårdsrutin till hands och att se till att du vet vad du ska göra om du får problem är lika viktigt...

Blåsor

Ordentligt sittande pjäxor, skridskor och utomhusstövlar är der viktigaste att tänka på om du vill undvika gnuggningar och blåsor när du är utomhus under en kall dag. Vintersporter och illasittande stövlar kan irritera beniga delar av din fot och utsätta dem för gnuggningar och blåsor.

Även om du inte har beniga fötter kan dina skodon leda till blåsor ifall de är för tajta eller för lösa, vilket kommer påverka njutningen av din aktivitet. Detsamma gäller strumporna - se till att du använder rätt strumpor. Allting för tjockt kan få dina stövlar att kännas tajta, så sikta på en tunnare strumpa med ett absorberande material som bomull. 

Om du får en blåsa: rör den inte. Investera istället i bra blåsplåster som Scholls Skavsårsplåster som kan ge dig omedelbar lindring.

 

Förhårdnader

Om du är på stående fot varje dag, oavsett om det är på grund av skridskoåkning, skidåkning eller vandring, är det lätt för förhårdnader att utvecklas. Dessa är områden av hård och förtjockad hud, ofta på dina hälar eller under fötterna, som utvecklas när dina fötter är utsatta för hårt tryck eller friktion.

Stövlar som är för tajta eller för lösa kan vara den utlösande faktorn samt att du är på fötterna hela dagen. Se till att dina stövlar passar ordentligt och om du vill få bort förhårdnader behöver du skrubba dina fötter regelbundet.

Efter en hård dag på dina fötter ska du ge dem ett bad i tio minuter och prova att använda Scholl Velvet Smooth Elektronisk Fotfil med Diamantkristaller, en elektrisk fotfil med rollerhuvud med mikro-slipmedel som hjälper dig skrubba bort hårda förhårdnader enkelt och supersnabbt.

 

Fotsvamp

Har du haft en veckas skidsemester och användning av pjäxor varje dag? Dina fötter kommer definitivt bli varma och svettiga med all den motionen. Den varma, fuktiga och trånga miljön i dina pjäxor är den perfekta groggrunden för fotsvamp, en svampinfektion på foten, som kan göra din hud röd och kliande, sedan torr och fjällig.

Det finns några sätt att undvika detta: som t.ex. att se till att du tvättar fötterna varje dag och torka dem noggrant - speciellt mellan tårna vilket är var fotsvamp oftast börjar. Fotdeodoranter som Scholl Fresh Step Anti-Perspirant är också utmärkta och förhindrar lukt som kan hålla fotsvamp borta.

Se till att investera i några par tjocka akrylstrumpor också. De kommer hjälpa att hålla dina fötter mysiga men absorberar också fukt. Prova att sätta pjäxorna någonstans varmt för att låta dem torka helt och hållet i slutet av varje dag. Om du får fotsvamp, oroa dig inte, det finns behandlingar du kan göra hemma tillgängliga.

Prova Scholl Fotsvamp Complete Pen & Spray Kit som innehåller medicin mot svamp för att snabbt motverka svampen på foten och även förhindra att den återkommer.

 

Värk, smärtor och blåmärken

Om du är iväg och åker skidor kommer du vara ganska aktiv under långa perioder av dagen. Se till att dina fötter orkar med det. Se först till att dina fötter känns bekväma genom att lägga till en innersula som Scholl GelActiv Sport.

Om du redan har existerande fotproblem så prata med en fotexpert eller en fotvårdsspecialist för att få expertråd om hur du kan se efter dina fötter. Det är bra att göra några stärkande övningar några veckor i förväg för att förbereda dina fötter och förhindra sträckningar.

Se till att utföra lite enkla stretchningsövningar varje morgon innan du börjar med någon aktivitet. Stövlar som är för tajta kan förhindra cirkulationen i dina fötter, vilket gör dem mer utsatta för skador och inflammation, så se till att dina stövlar passar ordentligt. Om du avslutar en dag av skidåkning med att stappla omkring på värkande fötter ska du vara förberedd med några viktiga saker till din fotvård.

Scholl Velvet Smooth Fotbad innehåller avslappnade och återfuktande ingredienser för att lugna slitna och smärtande fötter – precis vad du behöver efter en hård dag i backen. När dina fötter väl är torra ska du ge dem en försiktig massage och använda en närande fotkräm som Scholl Velvet Smooth Nattkräm vilken kommer att lugna och friska upp dina fötter över natten.

Du kommer vara redo att ge dig ut i backen igen på nolltid!