Vad orsakar svettiga fötter?

 

Var finns svettkörtlarna?

Att ha svettiga fötter är ingenting folk ofta vill prata om, men alla kan drabbas av det. Även om det brukar härledas till vissa delar av kroppen, som dina fötter, armhålor och handflator, finns det svettkörtlar över nästan hela kroppen. Dessa områden är de som ofta syns, eftersom de har så hög koncentration av svettkörtlarna, så det är där du svettas mest. Det kan även förekomma några oönskade bieffekter om inget görs åt saken – som fotsvamp och andra hudåkommor.

 

Vad är symptomen & orsakerna av svettiga fötter?

Våra kroppars produktion av svett börjar med att hjärnan sänder signaler längs nerverna till svettkörtlarna i huden för att kontrollera kroppstemperaturen, eller i respons till emotionella reaktioner som rädsla och upphetsning. Vissa människor kanske märker att de svettas mer än vad som är nödvändigt för kroppen, detta kallas hyperhidros. Ett annat symptom för svettiga fötter är stark lukt, bleknat utseende och svårigheter att få grepp på skorna. Odören orsakas av bakterier som frodas i fuktiga och varma förhållanden i skon. Det finns inga riktlinjer för vad ”normal” svett är, men om det stör ditt dagliga liv och du känner dig besvärad, kan det klassas som överdrivet. Vi vet att detta är en reaktion av en ofrivillig del av nervsystemet, men den exakta orsaken till överdrivet svettande är fortfarande okänt.

 

Tre tips för att undvika fot-odör

Det finns fler svettkörtlar i fötterna än någon annanstans, vilket är varför du troligen upptäcker fotsvett om du är uppe på fötterna hela dagen, eftersom svetten som samlas i dina skor blir ett perfekt boende för bakterier. Det finns några tips som du kan använda för att förebygga fotlukt:

  1. Ta hand om dina fötter. Försök att inte sätta på dig strumpor eller skor direkt på våta fötter efter duschen och glöm inte att en antiperspirant kan förhindra svett var som helst; som vanlig spray från Scholl Fresh Step Anti-Perspirant på dina fötter innan du sätter på dig strumporna. Det är alltid viktigt att skapa en rutin för fotvård, men om du lider av fotlukt är det extra viktigt med en daglig fotvårdsrutin. Gör det som vana att tvätta dina fötter dagligen och använd en antibakteriell tvål. Huskurer kan också ha en fördel; lavenderolja doftar underbart och kan hjälpa till att döda bakterier. Att skrubba in några droppar på fötterna innan läggdags kan göra underverk över natten och dina fötter kommer tacka dig på morgonen.

  2. Rätt skodon. I svåra fall kan det hjälpa att byta dina strumpor 2 eller 3 gånger om dagen mot ett rent par. Överväg att använda sportstrumpor som är designade att absorbera fukt. Byt mellan 2 par skor och förvara dem någonstans där de kan få tillräckligt med ljus och är tillräckligt ventilerade och se till att insidan av skorna är torra. Bakterier frodas i varma mörka garderober och skåp, så att låta dina skor luftas kan rädda dem från bakterier och hjälpa till att förminska oönskade odörer. Se till att du använder rätt skor för dina fötter, både i passform och material. Detta gäller även strumpor – använd syntet hellre än 100 % bomull. Se till att du tvättar dina skor regelbundet och rotera mellan dem, så de hinner torka mellan gångerna. Fot lukt kan ibland vara en indikator för andra problem, som fotsvampsinfektion, så det är en bra idé att använda anti-svamp sprayer och pulver som i förebyggande syfte.

  3. Enkla lösningar. En enkel förändring är att använda medicinska skoinlägg, som Scholl’s Odour Control Insoles som har en luktreducerande effekt för att övervinna fotlukt. Du kan också prova att använda antibakteriella strumpor vilket kan ha en hindrande effekt mot bakterier. Att förändra din livsstil och dagliga aktiviteter får troligtvis inte helt och hållet bort problemet med svettiga fötter, men det kan förbättra dina symptom och ge ditt självförtroende tillbaka. Många av det förebyggande metoderna kan även fungera som behandlingar. Krämer, desinfektionssprayer och skor eller strumpor med luftigt material är alla bra sätt att behandla och förhindra fotlukt.