Svettiga fötter på gymmet

 

Låt inte fotsvettningar göra dig nedstämd. Följ våra tips för att förhindra fotsvettningar på gymmet, så att du kan koncentrera dig på att njuta av din träning istället. Det är normalt att svettas – speciellt under ett träningspass. Kom ihåg att våra fötter har över 500 000 svettkörtlar (mer per centimeter än någon annanstans på i kroppen) och kan producera över två koppar svett per dag*.

Svett kan enkelt avdunsta från andra delar av kroppen, så klart, men med fötter kan det stanna mellan tårna och i strumpor och skor. En bakterie som heter Bromodosis orsakar den obehagliga lukten och frodas i fuktiga, mörka och varma förhållanden i våra träningsskor (och kommer fortsätta göra så om du bara slänger in skorna i skåpet när du kommer hem och inte låter dem torka ordentligt). Mellan två och fyra procent** av befolkningen lider av svåra svettningar – som kallas hyperhidros – som kan göra problemet mycket värre. Om du känner att du svettas för mycket och att produkter som du använder från apoteket inte hjälper, rekommenderar vi att uppsöka en specialist för vidare konsultation.

 

Skadebegränsning

Att svettas är en normal och viktig funktion i kroppen då det gör så att vår kropp kan reglera värmen. För att klara av svettiga – och kanske illaluktande fötter efter gymmet; följ dessa enkla steg för att hålla dig ren, sval och frisk. 



1) Välj dina strumpor med omsorg
Bomull och naturliga material absorberar och andas. Ju tjockare dom är, desto mer absorberande kommer de vara. Strumpor speciellt framtagna för löpning har en fukttransporterande teknologi, utformade för att hålla dina fötter torra. Låt dig inte lockas av att använda skor eller träningsskor utan strumpor. Det kanske känns som att du låter mer frisk luft cirkulera runt dina fötter, men det är faktiskt så att det är mer troligt att fötterna svettas och den svetten kan göra skorna fuktiga, vilket hjälper bakterierna att frodas. 



2) Håll dig ren och fräsch
Tvätta dina fötter i varmt vatten med en mild tvål åtminstone en gång om dagen. Håll tånaglar rena och korta och fila bort all död eller hård hud regelbundet. 



3) Byt ut dina strumpor och skor regelbundet 
Byt dina strumpor och skor när du kommer hem från jobbet, efter gymmet och när du känner dig varm och klibbig. Ha ett rent, torrt par strumpor i din träningsväska att byta till efter att du har duschat. 



4) Variera dig 
Använd inte samma skor varje dag – då de inte hinner torka tillräckligt (även om du inte har svettats i dem kommer det finnas fukt). Om du går till gymmet varje dag, prova att byta ut dina träningsskor och se till så att de är ordentligt torra innan du använder dem igen. 



5) Ge dem en tur i maskinen
Tvätta dina träningsskor ungefär varannan vecka. De flesta kan stoppas in i tvättmaskinen men om det inte går, tvätta dem för hand. För extra skydd, kan du använda en behandling för svettningar som Scholl Fresh Step Anti-Perspirant. Du sprayar enkelt på fötterna när det behövs. Det hjälper till att neutralisera all lukt och håller dina fötter torra hela dagen. 



* http://health.howstuffworks.com/skin-care/information/anatomy/question514.htm **http://bestpractice.bmj.com/best-practice/monograph/856/basics/epidemiology.html