Spela på fältet: En idrottares guide till fotvård

 


Att utöva sport har en utmärkt effekt på vår hälsa, men inte alltid på våra fötter. Om du sportar regelbundet är det viktigt att skydda dina sulor från minfältet av sportrelaterade skador som finns – allt från fotsvamp och fotvårtor till att försäkra dig om att dina skor hjälper, istället för hindrar, ditt spel.

När vi springer multipliceras vår kroppsvikt upp till tre gånger och våra fötter tar hand om den här extra vikten vid varje steg. Det är ett genomsnitt på 1000 steg per mil, per fot¹. Så oavsett om du springer runt på en fotbollsplan, på en tennisbana i timmar eller om du spelar en hel runda golf kommer dina fötter att behöva lite extra omvårdnad vid slutet av dagen. Många människor som spelat fältsporter får ofta blåsor, liktornar, förhårdnader, fotsvamp och starka fotlukter - men det finns alltid sätt som du kan skydda dig på.  

Bästa tipsen för sportiga fötter

  • Använd rätt skor för sporten du spelar och för ytan du vistas på. Det borde inte finnas några tecken på tryck på foten efter ett spel. När du köper skor, se till att du kan röra dina tår litegrann och kom ihåg att fötter oftast är större på eftermiddagen och kvällen.
  • Om du spelar fotboll, undvik åtsittande skor för bättre bollkontroll, då detta kan skada fötterna och leda till liktornar, förhårdnader och inåtväxande tånaglar.
  • Kom ihåg att springskor inte är passande skor för racketsporter – specialdesignade skor erbjuder mer stabilitet för sidorörelser och väger mer och är styvare så att tårna får mer skydd.
  • Tvätta dina fötter varje dag och torka dem noggrant, speciellt mellan tårna, för att förhindra svampinfektioner som fotsvamp.
  • Om du behöver sulor, investera i några med bra kvalitet. De kan hjälpa till att lindra smärta och ge extra stöd där vi behöver.
  • Behandla blåsor, liktornar och förhårdnader så fort de uppstår.
  • Se till att du låter dina skor torka ut ordentligt för att förhindra kvarhängande fotlukt.

 

I omklädningsrummet

Det är inte bara den fysiska påfrestningen och ansträngningen av sporten som kan skada dina fötter – golvet i omklädningsrummet och fuktiga, svettiga skor är en ideal plats för att du ska plocka upp infektioner som fotsvamp och fotvårtor. Det är faktiskt så att fotsvamp är ett så pass vanligt problem att det är estimerat att runt 15 till 25 procent av världens befolkning har det². Symptomen är torr och fjällig hud på dina sulor, en obehaglig fotlukt och små kliande bubblor eller blåsor på dina fötter.

Det är viktigt att behandla fotsvamp då det kan spridas om du kliar på det och sedan rör vid någon annan kroppsdel. Det kan även spridas via förorenade lakan eller kläder. Som tur är, är de flesta fall av fotsvamp milda och kan behandlas hemma inom en vecka. Det är inte alltid möjligt att förhindra fotsvamp men du skyddar dig själv bättre om du:

  • Inte använder tajta gympaskor som gör fötterna varma och fuktiga då detta skapar ideala förhållanden för svampinfektioner.
  • Dela inte andra personers handdukar, skor eller kläder.
  • Gå inte barfota i allmänna duschar, omklädningsrum eller i simbassänger.
  • Tvätta dina fötter och torka dem ordentligt - speciellt mellan tårna.
  • Tvätta dina strumpor och handdukar i det varmaste vattnet som går om du misstänker att du har fotsvamp.
  • Börja använda antiperspirant för dina fötter, som Scholl Fresh Step Anti-Perspirant.

 

¹http://www.scpod.org/easysiteweb/getresource.axd?assetid=36321&type=0&servicetype=1&filename=/Sporty_feet.pdf

²http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2907807/