Fotgymnastik



Bygg upp styrka och smidighet hos trötta fötter med hjälp av detta träningsprogram med nio övningar.

 

1. Börja med att ställa dig upp rakt och balansera vikten på båda fötterna. Lägg över kroppstyngden på hälarna och böj ned och in tårna. Räta på tårna igen och upprepa 10 gånger.  Den här övningen är bra för den allmänna styrkan och  hjälper också för att lindra kramper i tår och fotsula.


2. Ställ ena foten på en handduk på golvet. Greppa handduken  med tårna och dra den.  Upprepa fem gånger och upprepa med den andra foten. När foten vant sig vid den här övningen kan du öka motståndet genom att lägga en bok eller någonting annat tungt på handduken.

3. Sitt på en stol eller pall och gnugga fotsulan av den ena foten mot skenbenet på det andra benet. Från knäet till ankeln och upp igen. Upprepa 20 gånger. Den här övningen hjälper till att lindra spänningar runt skenbenet och ökar smidigheten i den fot som används för att massera.


4. Rulla en boll under fotens trampdyna i två minuter. Den här övningen masserar undersidan av foten och kan hjälpa till att lindra obehag av kramper, vadsmärta eller spänningar i hålfoten.


5. Ligg på golvet och vila ena benet på en kudde i höjd med vaden. Vrid foten 10 gånger medurs och sedan tio gånger moturs. Upprepa med den andra foten. 


6. Utgå från samma position som i steg 5. Tänk dig att din stortå är en penna och ”skriv” siffrorna från 1 till 10. Upprepa med den andra foten.


7. Utgå från samma position som i övning 5. Håll foten vertikalt med tårna upp och hälen ned. Böj vristen så att tårna pekar mot dig och sedan bort från dig. Upprepa 10 gånger.


8. Lägg ut 10 små föremål (inte vassa) och en behållare på golvet (glaskulor passar perfekt men det går också bra med till exempel mynt). Greppa föremålen, ett i taget, med tårna och släpp ned dem i behållaren. För att säkerställa att du verkligen använder alla tårna kan du testa att utföra uppgiften med en penna också.


9. Avsluta övningarna med att stå upp och höja och sänka ned dig själv genom att stå på tårna (med fötterna tätt ihop) 10 gånger.